Työtiimi kokouksessa modernissa neuvotteluhuoneessa – iloinen tunnelma ja vuorovaikutteinen keskustelu.

Artikel

Missbruksprogrammet är den ansvarsfulla arbetsgivarens verktyg

Negativa effekter av missbruk är ett betydande men ofta underskattat problem. I Finland är alkohol det vanligaste enskilda rusmedlet som orsakar negativa effekter för både individer och organisationer. År 2022 orsakade alkohol kostnader på 1,4 miljarder euro, varav upp till 500 miljoner euro betalades direkt av arbetsgivare. Kostnader uppstår bland annat till följd av sjukfrånvaro, olycksfall i arbetet, arbetsoförmåga och nedgång i produktivitet, det vill säga ofta effekter som inte genast identifieras.

Även droganvändningen har ökat bland människor i arbetsför ålder. Särskilt i åldern 25 – 34 år är missbruk vanligt, och cirka 9 procent av de vuxna har använt droger under det senaste året. Siffrorna visar på behovet av förebyggande och tydliga verksamhetsmodeller som en del av arbetsplatsens arbete för välbefinnande.

Vad är ett missbruksprogram och varför ska det uppdateras?

Ett missbruksprogram är en gemensamt utarbetad plan för arbetsplatsen och en riktlinje för förebyggande av missbruk, tidig identifiering och ingripande i situationer. Programmet fastställer arbetsgivarens, chefernas och anställdas roller samt praxis till exempel vid testning, hänvisning till vård och tillhandahållande av stöd.

Ett aktuellt, uppdaterat missbruksprogram beaktar även förändringar i arbetslivet, såsom distansarbete och förnyelser i lagstiftningen. Med ett uppdaterat program säkerställer arbetsgivaren att de lagstadgade skyldigheterna uppfylls och skapar en trygg, rättvis och förebyggande verksamhetskultur.

Fördelar för företaget och personalen

Ett tydligt missbruksprogram minskar sjukfrånvaron, ökar arbetssäkerheten och stöder produktiviteten. Det förbättrar arbetsatmosfären och bygger förtroende, eftersom förfarandemodellerna är tydliga för alla. För arbetstagaren är missbruksprogrammet en möjlighet att få stöd med en låg tröskel utan rädsla för att bli stämplad samt stärker känslan av rättvisa och trygghet.

En hänvisning till vård – en tydlig och ansvarsfull handling

Pihlajalinna Företagshälsovårdens modell för en hänvisning till vård grundar sig på samarbete mellan arbetsgivaren och företagshälsovården. Modellen innefattar instruktioner för att upprätta ett vårdavtal, för bedömning av arbetsförmågan och för distanstjänster, såsom korttidsterapi. Ett vårdavtal kan bli aktuellt till exempel om en arbetstagaren har uppvisat tecken på påverkat tillstånd eller upprepad frånvaro.

Det är viktigt att skilja på en hänvisning till vård och ett vårdavtal, som ibland i vardagen kallas för vårdhänvisning. En allmän hänvisning till vård grundar sig på frivillighet, medan ett vårdavtal är ett juridiskt bindande förfarande.

Vanligtvis ingås ett vårdavtal efter att en konkret missbrukssituation upptäckts på arbetsplatsen. På grund av sekretesskyldigheten kan företagshälsovården inte föreslå ett vårdavtal, utan detta initiativ måste komma direkt från den anställda eller från arbetsgivaren.

Önskas ett aktuellt missbruksprogram?

Hos Pihlajalinna skräddarsyr vi ett missbruksprogram för just din organisation. Vi organiserar även utbildningstillfällen för chefer om att identifiera och förebygga negativa effekter av missbruk på arbetsplatsen. Kontakta ditt företagshälsovårdsteam för mer information!

Henri Karvinen, sakkunnigläkare, Pihlajalinna

Begär en offert på företagshälsovårdstjänster

Vill du höra hur vi kan stötta er arbetsgemenskaps välmående?

Låt oss tillsammans skapa en företagshälsovårdslösning som stärker både kropp och själ.

Pihlajalinnan punertavahiuksinen naislääkäri hymyilee lääkärikeskuksessa.

Läs mer

Henkilö pitelee viinilasia hämärässä valaistuksessa.

Behandlingen av drogproblem är ett samarbete på arbetsplatsen