Samtalen via telefontjänsten Mielen huoli minskade frånvaron i Kangasala stad.
Kangasala stad har erbjudit Mielen huoli-linjen som en del av företagshälsovårdstjänsterna för sin personal sedan januari 2022. Samtalen via telefontjänsten Mielen huoli har utöver övriga åtgärder minskat frånvaron på grund av psykiska problem i Kangasala stad.
När ni tar i bruk Pihlajalinnas Mielen huoli-linje, kan den anställda med låg tröskel ta kontakt när något tynger. Man kan kontakta Mielen huoli-linjen till exempel i ärenden som gäller sinnesstämning, ork och andra ärenden som handlar om att leva ett bra liv. Vid behov hänvisas klienten till företagshälsovårdsteamet.
Det första samtalet omfattar en kort genomgång av situationen och hur man bör gå vidare med situationen. Vid behov bokar man en tid för en längre diskussion med en Mielen huoli-skötare eller inom det egna företagshälsovårdsteamet. Man bör ta kontakt i ett så tidigt skede som möjligt för att säkerställa att funktionsförmågan och livskvaliteten förblir så goda som möjligt.
Mielen huoli-linjen betjänar vardagar klockan 8–18 endera per telefon eller via chatten i Pihlajalinnas app Terveyssovellus . Man kan också boka tid till en Mielen huoli-skötarmottagning via Pihlajalinnas elektroniska tidsbokning.
Kangasala stad anser att Mielen huoli-linjen har varit till nytta. År 2022 minskade frånvaron på grund av psykiska problem i Kangasala stad.
– Personalen har gett oss positiv respons om tjänsten. Det att tjänsten är snabb och att man kan ta kontakt med låg tröskel har fått beröm, säger personalchefen Eija Tetri-Lähde.
Under de senaste åren har anställda inom kommunsektorn belastats av en kraftig förändring i verksamhetsmiljön. Liksom inom övriga branscher kan belastningen utöver arbetet också bero på eventuella utmaningar i privatlivet. Kangasala stad som arbetsgivare har på nytt år 2023 fått märket Må bra av jobbet, som MIELI, Psykisk Hälsa Finland rf. beviljar som ett bevis på arbete som har utförts för att främja den mentala hälsan.
De anställda på Kangasala stad som har använt sig av tjänsten Mielen huoli har berättat för Pihlajalinna att de orkar bättre på arbetet. De har varit väldigt nöjda med den snabba hjälpen och stödet som de har fått.
”Goda, rensande samtal. Ett gott och tydligt bemötande.”
”En snabb respons på behovet av hjälp.”
”Jag har en lättad känsla då jag fick berätta om saker som tyngt mig. Livet känns nu mycket ljusare.”
”Jag sover bättre och kan agera bättre än innan.”
”Jag har lärt mig sätt att förhålla mig till saker och att agera på olika sätt.”
” Jag har lärt mig att acceptera osäkerheter och att lyssna på mina tankar och känslor på ett accepterande sätt.”
”Jag fick i synnerhet beredskap för förändring och förmågan att betrakta mig själv och mina känslor.”
”Jag fick mer hopp.”
Vill du höra hur vi kan stötta er arbetsgemenskaps välmående?
Låt oss tillsammans skapa en företagshälsovårdslösning som stärker både kropp och själ.
Välbefinnandet hos personalen på Finlands Ishockeyförbund baserar sig på en passion för ishockey och en förebyggande företagshälsovård.
Pargas stads och Pihlajalinnas partnerskap inom företagshälsovård minskade sjukfrånvaron snabbt.
Pörhön Autoliike och Pihlajalinna företagshälsovård har stött de anställdas hälsa i 10 år.
När tomtarna i SantaPark blir sjuka står Pihlajalinna Företagshälsovård till tjänst.
Det 20 år långa partnerskapet inom företagshälsovården mellan Pihlajalinna och Maansiirto Mäkelä håller de anställda friska och arbetsförmögna.